Pelin alku
Peli lähtee käyntiin aloituspotkulla, joka potkaistaan yleensä mahdollisimman syvälle vastustajan kenttäpuoliskolle. Vastaanottava joukkue palauttaa sitä niin pitkälle kuin pystyy ja aloittaa siitä pisteestä oman hyökkäysvuoronsa.
Mitä hyökkäys yrittää?
Hyökkäysvuorossa olevan joukkueen tehtävä on edetä neljällä yrityksellä vähintään 10 jaardin (n. 9.1 metriä) matka. Jos se siinä onnistuu se saa uudet 4 yritystä edetä seuraavat 10 jaardia.
Tavoitteena on edetä aina vastustajan maalialueelle saakka ja tehdä näin maali, eli touchdown.
Mitä puolustus yrittää?
Puolustavan joukkueen tehtävä on luonnollisesti pyrkiä estämään tämä eteneminen. Jos hyökkäävä joukkue ei neljällä yrityksellä saa tuota kymmenen jaardin matkaa täyteen, siirtyy hyökkäysvuoro vastustajalle. Tämän vuoksi neljäs yritys käytetäänkin yleensä siihen, että potkaistaan pallo mahdollisimman pitkälle vastustajan kenttäpuolella, jotta sillä olisi mahdollisimman pitkä matka edettävänä maalialueelle.
Heitto- vai juoksupeli?
Eteneminen voi tapahtua heittopelillä, jolloin hyökkäysten linjamiesten on pystyttävä antamaan pelinrakentajalle tarpeeksi aikaa vapaan laitahyökkääjän löytämiseeen ja pallon heittämiseen.
Toinen vaihtoehto on juoksupeli, jossa pelinrakentaja antaa pallon keskushyökkääjälle, joka pyrkii etenemään juoksemalla, turvautuen muiden pelaajien blokkeihin.
Mistä seuraava yritys lähtee liikkeelle?
Jos pelaaja taklataan, lähtee hyökkäävän joukkueen seuraava yritys siitä kohtaa. Jos taas laitahyökkääjä ei saa kiinni pelinrakentajan heittoa, vaan se putoaa maahan, lähtee hyökkäävän joukkueen seuraava yritys samasta paikasta kuin edellinenkin.
Pisteidenteko
Touchdown:
Mikäli joukkue onnistuu tekemään touchdownin, saa se kuusi pistettä ja yhden mahdollisuuden yrittää, joko yhtä tai kahta lisäpistettä:
- Yhden pisteen saa potkaisemalla pallon sisään maalihaarukasta ja
- Kaksi pistettä kuljettamalla pallon maalialueelle tai vastaanottamalla sen siellä.
Potkumaali (tai kenttämaali):
Mikäli näyttää siltä, että joukkue ei pääse maalialueelle saakka, mutta on lähellä sitä, se voi yrittää neljännellä yrityksellään tehdä kolmen pisteen arvoisen potkumaalin, potkaisemalla pallon sisään maalihaarukasta.
Omamaali:
Amerikkalaisessa jalkapallossa myös omamaali on mahdollinen ja se syntyy, kun hyökkäävä pelaaja taklataan pallon kanssa omalle maalialueelleen. Tästä taklaava, eli puolustava joukkue saa 2 pistettä.
Naisten jenkkifutis

Naisten amerikkalaista jalkapalloa on pelattu Suomessa vuodesta 2008 täydellä kontaktilla, varusteet päällä. Sitä ennen pelattiin ns. semi-contact jenkkifutista, joka oli lippupallon ja amerikkalaisen jalkapallon välimuoto. Nykyään säännöt naisten jenkkifutiksessa ovat samat kuin miehillä. Jenkkifutiksen lisäksi naiset pelaavat vuosittain 5 vs. 5 lippupallon SM-turnauksia.
Kaudella 2018 kahdella ylimmällä sarjatasolla pelaa Suomessa yhteensä 16 joukkuetta, joista 4 joukkuetta pelaa Naisten Vaahteraliigaa ja 12 joukkuetta I-divisioonaa. II-divisioonassa kamppailee puolestaan viisi joukkuetta. Jyväskylä Jaguars pelaa kaudella 2018 I-divisioonaa pelimuotona 11 vs. 11.
Amerikkalainen jalkapallo on lajina erilainen ja useita rooleja mahdollistava urheilulaji. Siinä yhdistyvät monipuoliset taktiset kuviot ja kovat fyysiset kontaktit. Jenkkifutis haastaa sekä fyysisesti että älyllisesti. Jenkkifutis on monipuolista urheilua ja sen voi aloittaa hyvin myöhäisessä iässäkin.
Amerikkalainen jalkapallo on myös joukkuepeli, jossa jokaisen yksilön panos omalla osa-alueellaan muodostaa kokonaisuuden. Koska eri pelipaikat vaativat pelaajilta erilaisia ominaisuuksia, laji sopii yhtä lailla pienelle ja vikkelälle kuin isolle ja voimakkaallekin pelaajille.
Lisätietoja löydät Suomen amerikkalaisen jalkapallon liiton SAJL:n sivuilta.
(Teksti mukaillen lainattu www.jenkkifutis.fi)